Allmänt - Truppen - Intervjuer - Matcher - Träningar - Wieselgren

Skarphagens IK - Skärblacka IF 2-1 (0-0)

Det var Skärblackas första match på tre veckor och även säsongens första tävlingsmatch. Äntligen skulle man kunna mäta sina krafter mot ett division fem motstånd och jag tror inte jag var ensam om att undra hur laget skulle stå sig mot kvalificerat motstånd. Man ställde upp med en väntad 4-2-3-1 uppställning med följande spelare. Nordholm, Helle, Larsson, Sundell, Wall, D.Johansson, Lellep, Bäckstedt, P.Larsson, J.Johansson, Fridström. Alltså var startelvan som jag gissade förutom att Lellep spelade istället för Robin Wieselgren. Att just Robin Wieselgren tvingades börja matchen på bänken kom nog som en chock för alla och jag kan lova att detta inte är det sista vi hör om detta beslutet. På bänken fanns, Wieselgren, Lindgren, Jukka, J.Poikela, Ahl.

Första halvlek
Ni som inte såg denna halvlek ska vara glada för det, spelet var katastrofalt från båda lagen och jag tror inget lag lyckades slå fem passningar irad inom laget innan man blev av med den. Jocke Johansson skapade halvlekens kanske bästa chans redan efter en minut då han skar in från kanten men tyvärr avslutade mitt på målvakten. Efter fem minuter spelar Bäckstedt på ett lysande vis fram till J.Johansson till ett friläge men av någon konstig anledning blåser domaren av för offside trots att Jocke är 2 meter onside. Spelar man en tävlingsmatch ska det enligt mig vara krav på linjemän. Spelet under hela den första halvleken handlar mestadels om långbollar och dåliga första touch från Blackas sida, kreativitetens frånvaro lyser framförallt på mittfältet och det är tur att Skarphagen är lika dåliga för annars hade man kunnat blivit straffade. Inledningsvis handlar allt i offensiv väg föga överraskande om Anton Bäckstedt.

Efter ca 30 minuter kommer Skärblackas första byte, det är Frippen som kommer in istället för Wieselgren och just byten från Skärblackas sida skulle vi få se mycket av innan matchen var slut. Bäckstedt klev upp som forward trots att han kommit runt bra på högerkanten. Strax efter halvtid så utgår Sundell pga en huvudskada och ersätts av Jukka som kliver ner som mittback. Första halvlek slutade mållös och det bjöds inte direkt på något skönspel från något av lagen.



Andra halvlek
Felix utgår i paus och ersatts av den pånyttfödda Sundell som flyttar upp Jukka till det centrala mittfältet. I den 53? minuten så gör Skarphagen 1-0 och det är inte alls orättvist med tanke på hur Blacka uppträdde i inledningen av den andra halvleken. Man vann inte en enda närkamp och det numer klassiska uttrycker "pojkar mot män" kändes verkligen passande. Direkt efter målet kom jag och tänka på att Robin Wieselgren spelade i tröja nummer 13. Efter ca 15 minuter så blir Jocke utbytt och Felix kommer in på nytt trots att han blev utbytt i paus, minuten efter ökar Skarphagen på till 2-0 efter ett oturligt ihopslag där Jack gick ut men fick bollen över sig. Spelet är fortfarande lika fantasilöst och man fortsätter att byta. Danne går ut och Frippen kommer in IGEN, Wieselgren blir utbytt och han ersätts av Ahla.


Wieselgren #13

Långbollarna fortsätter och det är först med ca 15 minuter kvar Blacka börjar få en rejäl press på Skarphagen. Felix skjuter men en back räddar på mållinjen, Kim nickar utanför från ett strålande läge efter ett mycket fint inlägg av Bäckstedt. Samme Bäckstedt chippar senare bollen fram till Frippen som tyvärr kommer för nära målvakten när han ska avsluta, Blacka har tagit över totalt i detta skede och ett mål låg verkligen i luften. Helle och Ponta Larsson utgick med 10 minuter kvar och ersattes av Jocke.J och Wieselgren, man satsade nu offensivt och spelade med en trebackslinje. Robin Wieselgren hade alltså i detta skede: Börjat på bänken - Blivit inbytt - Blivit utbytt - Blivit inbytt igen. Personligen tycker inte jag att detta hör hemma i seniorfotboll. Jag vet inte exakt hur många byten som gjordes men om jag skulle gissa så var det ca 13 byten som gjordes. Med ca 3 minuter kvar så reducerar Blacka genom Anton Bäckstedt på nick efter ett mycket fint inlägg av Jocke Johansson. Jag själv hade suttit och hyllar Bäckstedt huvudspel under matchen så det var skönt för mig att han bevisade att jag hade rätt. Skärblacka fortsatte trycka på och ska enligt mig ha en solklar straff i matchens sista minut då bollen tar på en SIK spelares arm i straffområdet. Armen är absolut inte i en naturlig position och jag förstår verkligen spelarnas frustration. Några sekunder efter situationen blåste domaren som förövrigt var mycket dålig åt båda hållen av matchen och Skärblacka är ute i Östgötacupens första omgång.


Handssituationen i slutet av matchen

Summering
Skärblacka gör inte alls en godkänd insats. Spelet är fantasilöst och spelidén verkar vara långbollar, något som inte alls passar lagets spelare. Hurvida resultatet är rättvist eller inte är svårt att säga då Skarphagen egentligen var exakt lika dåliga. Den enda skillnaden var att man satte sina chanser. Nästa vecka väntar en träningsmatch mot Sonstorp från div 4 och mycket måste hända till då om man inte ska bli totalt förödmjukade. Man ska även tänka på att det bara är tre veckor till seriepremiär. Anton Bäckstedt var inte alls glad efter matchen och publicerade följande Facebookstatus "Surt uttåg ur cupen vi var värda mer, skönt att iaf IFK vann!" Helt ärligt vet jag inte om jag tycker att de var värda mer med dagens spel men det är vad Bäckstedt tycker. Hur som helst roligt att han inleder säsongen med att göra mål. Värt att nämnas är att Anton Bäckstedt och Andreas Larsson var de enda utespelarna som spelade 90 minuter.

3 Skorstenar: Jukka Poikela
Kommer in innan paus och är enligt mig Blackas klart bästa spelare. Går in med rätt inställning i varje duell och om samtliga spelare hade haft samma inställning som Jukka idag hade resultatet garanterat blivit annorlunda.

2 Skorstenar: Anton Bäckstedt
Anton är den som ligger bakom det mesta i offensiv väg och gör även lagets mål. Det märks dock ibland att Anton inte spelat match på nästan 6 månader då han inte riktigt är i toppform i de avgörande lägena.

1 Skorsten: Andreas Larsson
Larsson spelade stabilt som vanligt i backlinjen och stoppade SIK från att komma till farliga kontringar vid flertalet tillfällen. Visade även bra inställning under 90 minuter som vanligt när det gäller Larsson.


Skärblackas bästa spelare för dagen enligt Blackabloggen

Skorstensligan: Försäsong
6. Pontus Larsson
3. Jukka Poikela
3. Joakim Johansson
2. Anton Bäckstedt
2. Robin Wieselgren
1. Kim Wall

Spinningen imorgon är även inställd av någon anledning.

/Mou

Kommentarer
Postat av: Tommy Söderberg

Konstigt att Wieselgren klev in och ut, då kommer man aldrig in i spelet under en match! Vill man förändra en matchbild borde man ge det tid! Ett byte förändrar inget på 2 minuter, man måste komma in i det! Annars var straffen solklar och en tung förlust lycka till i serien nu mvh tompa

2011-04-03 @ 21:06:25
Postat av: Rosita

Håller helt och hållet med Mou. Långa bollar är inget för det här laget, synd att inte tränarna är av samma inställning. Såg inte många nickdueller som vanns av "våra spelare" idag. Är man inte stark på huvet ska väll inte spelet spelas så??? eller??? Är som sagt ingen expert, har bara stått vid sidlinjen i ca 13 år så vad vet jag!

2011-04-03 @ 22:26:59
Postat av: Hagen

Kul läsning och en bra analys av matchen. Lycka till i serien...

2011-04-03 @ 22:32:31
Postat av: Blacka fans

Mycket bra skriver Mou. Detta med långbollar och dessa ständiga byten håller inte om man ska kunna konkurrera i toppen iår. Följer förövrigt bloggen ständigt och tycker den är mycket läsvärd.

2011-04-03 @ 22:43:20
Postat av: #2

Så otroligt mycket gnäll, inte nåt positivt skrivet nånstans. Det är tidigt på säsong, många nya spelare och vi har inte lirat match på ca 3 veckor. Det är klart att inte allt stämmer. Om vi är s k Blacka supportrar osv så ska vi ändå stötta vårt lag och göra det bästa. Tydligen letar man bara fel , fel och åter fel.

Nu tar vi nya tag och siktar in oss på bra träningar och ser framåt mot en spännande säsong/ H Chrille Sundell

2011-04-04 @ 00:03:14
Postat av: Mou

Varför ska jag skriva något positivt när spelet var så pass dåligt som det var? När vi skriver matchrapporter skriver vi vad vi tycker och kommer heller inte ändra på det i fortsättningen. Jag kan ju inte se mig själv som Blacka supporter när jag ska skriva en matchrapport? Jag måste vara opartisk när jag skriver annars blir det bara larvigt. Att ni inte har spelat match på tre veckor är givetvis inte er spelares fel men man kan inte komma ifrån att insatsen idag var under all kritik.

2011-04-04 @ 00:38:38
URL: http://skarblackaif.blogg.se/
Postat av: #8

Håller med dig Mou angående linjedomare, en sådan där hands kan man inte missa - horribelt! Dessutom situationen i första..tungt men bara att komma igen!!

2011-04-04 @ 11:12:43
Postat av: Åskådare

Håller helt med angående matchrapporten. Det som är skrivet i Folkbladet och på Blackas hemsida är så långt ifrån sanningen man kan komma. Fortsätt skriva vad ni tycker i bloggen.

2011-04-04 @ 11:29:34
Postat av: En åskådare till

Den matchen jag såg stämmer in på Mous rapport.Bra skrivet i bloggen.

2011-04-04 @ 13:48:01
Postat av: Cantona

Bra matchcitat. Synd bara att ni missade första halvlekens behållning. Skarphagens frisparksrökare i stolpen...

2011-04-04 @ 16:10:15
Postat av: Mou

Cantona//



Kom på den när jag läste Skarphagens matchrapport. En riktigt bra frispark som förtjänade ett bättre öde.



Det är även roligt att se att så många gillar matchreferatet!

2011-04-04 @ 16:14:03
URL: http://skarblackaif.blogg.se/
Postat av: Micke

Jag håller med om att den här matchrapporten är mer lik den matchen jag såg än den som rapporteras om på Skärblackas sida och i Folkbladet.



Mina övriga åsikter om matchen är att det inte var någon straff (tycker det räcker att se bilden), att nr 11 skulle kunna ha åkt ut ett par ggr om och att domaren inte alls var speciellt dålig. Visst, båda sidor hade ett par tveksamma beslut mot sig (vi borde haft en frispark nån meter utanför straffområdet strax innan målet), men rent allmänt var domsluten bättre än spelet.



Lycka till i serien!

2011-04-04 @ 19:11:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Copyright © 2011 Skärblackabloggen. Alla rättigheter är reserverade.
Designen är gjord av Simon Josefsson