Allmänt - Truppen - Intervjuer - Matcher - Träningar - Wieselgren

Inför Skärblacka IF - Finspångs FK

Matchen vi väntat på sedan spelschemat släpptes i vintras är äntligen här. Skärblacka IF mot Finspångs FK, det blir inte mycket större i division fem sammanhang. Rivaliteten går väldigt långt bak i tiden och hatet var redan för 50 år sedan mycket stort då orternas raggare slogs mot varandra. Jag som är uppvuxen i Skärblacka lärde mig tidigt att det var ett måste att hata Finspång som ort och jag är ganska säker på att det är samma i Finspång med Skärblacka.

 

Om man tycker de senaste årens matcher mellan Blacka och FFK varit heta så är det ingenting mot morgondagens match. Lagets båda bloggar har snackat upp denna match i flera månader och det känns skönt att dagen D äntligen är här.

 

Finspångs FK

 

Finspång parkerar inför den tionde omgången på en tredjeplats med 17 poäng, man är endast en poäng bakom serieledande Rimforsa. Finspång är en mycket stark lagmaskin och alla spelare prioriterar laget före jaget. Man är efter Rimforsa det laget som släppt in minst mål i serien (9) stycken och man släpper väldigt sällan till onödiga chanser. Det ska även nämnas att man inte direkt är seriens målstarkaste lag, endast 14 mål gör att det enbart finns tre lag som har gjort mindre mål, Örtomta har tex gjort ett mål mer än FFK.

 

Till dagens match så har FFK väldigt många spelare borta av olika anledningar. Josef Gustafsson samt någon Martin som brukar spela på det centrala mittfältet är avstängda. Lägg även till skador och sjukdomar på startspelare som Ola Pynnönen & Oscar. Dennis Hallestig är osäker på grund av skada och mittbackarna Rebwar och Siegers tros missa matchen på grund av olika skador. Är jag inte helt fel ute så är detta FFKs tre ordinarie centrala mittfältare, ordinarie mittback samt vänsterback. Framförallt Josef Gustafsson kommer saknas då han enligt mig är en av seriens bästa spelare trots att han är född 1994.


Josef Gustafsson har dragit på sig tre varningar!

 

 

Trolig startelva enligt FFK-Bloggen

 

Anders Berntsson

Joakim Svensson - Rickard Johansson - Fredrik Billström - Gerson Silva

Jesper Johansson - Robin Gustafsson - Sigurdur Stockberg - Sebastian Skuja

Rasmus Sundkvist - David Henriksson

 

Trots att flera tongivande spelare saknas så får Blacka absolut inte underskatta Finspång. Man han seriens i särklass mest erfarna tränarduo i Steffe och Pajjen. Man har även en förmåga att på något underligt sätt alltid prestera lite för bra för sin egentliga nivå.

 

Skärblacka IF

 

Det har varit en mycket bra vecka för Skärblacka, Man spelade 1-1 mot serieledarna på bortaplan och man har även fått mycket viktiga spelare tillbaka inför denna match. Frippen spelade hårt tejpad senast mot Rimforsa och kommer även spela imorgon, Krille Svanberg är tillbaka efter en utlandsresa. Chrille Sundell som trodde han slitit av sitt korsband för två veckor sedan är även smått mirakulöst spelklar till morgondagens match. Knät är tydligen okej och Chrille tränade för fullt idag och kommer spela imorgon. Jag är väldigt glad inte bara för Blackas skull utan även för Chrille personligen då jag vet hur mycket detta betyder för honom. Joakim Johansson missar matchen på grund av jobb och jag tror heller inte Jonte Lindgren kommer att delta på grund av att han är mitt uppe i sin studentvecka.

 

He's back!

 

Skärblackas två huvudtränare har missat de två senaste matcherna på grund av jobb men åtminstone Jonny tros vara med imorgon under matchen. Med tanke på den skadefria truppen har Jonny ett väldigt dilemma när han ska ta ut truppen och framförallt mittfältet känns väldigt svårt att lista ut i förväg. Robin Wieselgren får förmodligen fortsatt förtroende som vänsterback och Svana och Sundell bildar efter sin frånvaro återigen Blackas mittlås. Helle kommer som vanligt spela högerback. Mittfältet känns lite krångligare och det enda som känns säkert är att Anton tar en ytterplats medan Ponta Larsson tar den offensiva mittfältsrollen. Två av Larsson, Jocke.P samt Matte Eriksson lär ta de defensiva mittfältsrollerna medan den återstående ytterplatsen står mellan Ojje, Ahla, Wall samt eventuellt Matte Eriksson om han nu inte spelar på mitten. Frippen kommer garanterat starta som forward.

 

Jag tror på följande startelva (Jag tycker inte, jag tror)

 

Holmgren

Helle, Svanberg, Sundell, Wieselgren

Larsson, Eriksson

Bäckstedt, P.Larsson, Nedell

Fridström

 

Personligen håller jag alla tummar i världen för att Jocke Poikela får starta då jag tycker han varit Blackas bästa spelare hittills under säsongen. Oavsett vilka spelare Jonny väljer så kommer Skärblacka starta med en väldigt stark elva som oavsett vad kommer vara favoriter när domaren blåser igång matchen.

 

Matchen

 

Med tanke på situationerna i de båda lagen så håller jag Skärblacka som skyhöga favoriter inför matchen. Dock är det ett derby och det är lätt att dra fram klyschan att inställningen betyder mer än kvalitet i ett derby. Med tanke på Finspångs manfall så måste Skärblacka verkligen våga rulla bollen på backen och våga vara det spelförande laget. Om jag inte är helt ute och cyklar så startar FFK med en mycket stor spelare som forward och man kommer troligtvis slå mycket långt på denna. Skärblacka får se upp med FFKs fasta situationer då de iår gjort flera mål på både hörna samt frispark, Skujas vänsterfot ska man akta sig för har jag hört.

 

En match i matchen är givetvis den som kommer utspela sig på Blackas vänsterkant. Robin Wieselgren kommer förmodligen spela vänsterback medan Jeppe Johansson kommer starta som högermittfältare. Denna kamp kan inte sluta med något annat än minst ett gult kort till någon av spelarna om ni frågar mig. Om Wieselgren enbart fokuserar på matchen och gör det han är bäst på (fotboll) så är jag övertygad om att han kommer gå segrande ur matchen.

 

Vs

 

Med tanke på informationen vi fått angående de båda lagen de senaste 24 timmarna håller jag Skärblacka som skyhöga favoriter. Finspång ställer upp med 3-4 riktigt ordinarie medan Blacka har fullt lag. Skärblacka har redan förlorat två derbyn och det vore en stor katastrof om det blev en tredje. Domaren som fått äran att döma årets match i Division fem heter Conny Örtegren och har genom åren dömt mycket fotboll i Östergötland. Han är bosatt i Norrköping enligt svff så inget lag kan skylla på något sådant.

 

Jag är ingen expert på mobila bredband men om jag lyckas fixa det till imorgon så kommer ni under matchen kunna följa Blackabloggens första liveblogg någonsin. Vi kommer befinna oss på IP Arena tidigt för att följa uppvärmningen och dela med oss av de olika startelvorna. Om vi nu mot all förmodan skulle misslyckas att ordna med internet så kommer vi givetvis köra via Twitter.

 

Matchen börjar som sagt 19:00 och man ska ha en mycket bra anledning om man inte befinner sig på IP Arena då. FFK-Bloggen hoppas på 500 i publiken och detta skulle väl vara rimligt sett till matchens betydelse. El Classico eller ett Merseyside derby är ingenting om man jämför med detta. Detta är Skärblacka IF – Finspångs FK.

 

Glöm inte att kika in på FFK-Bloggen där de skrivit både en införrapport samt lite roligt information om flera av Skärblackas spelare.

 

Blackabloggen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Copyright © 2011 Skärblackabloggen. Alla rättigheter är reserverade.
Designen är gjord av Simon Josefsson