Allmänt - Truppen - Intervjuer - Matcher - Träningar - Wieselgren

Inför: Skärblacka IF - Kimstad GoIF

Det är alltså cirka 6 timmar kvar till årets andra derby för Skärblacka IF och denna gång tar man emot Kimstad GoIF på IP Arena. Stämmningen har varit mycket spänd på Facebook inför detta möte och Kimstad har till och med gått så långt att man satt upp en skylt precis utanför Robban Ahl där det står "Welcome to Kimstad".

Skärblacka IF

Skärblacka tog förra helgen en mycket imponerande 3-2 seger över en av förhandsfavoriterna Kurdiska på bortaplan. Idag väntar alltså den andra favoriten på IP Arena och spelarna sägs vara mycket laddade efter derbydebacklet mot Vånga. Anton Bäckstedt är åter tillbaka då han inte fått några jobbtider denna helg och förutom det så ser truppen identisk ut med förra helgen skulle jag tro. Chrille Sundell råkade igår på träningen ut för en knäskada och skrev på Facebook "Jag som trodde eländet var över, men icke ;( fyfan det är så sjukt tråkigt ;((((". Sundell har precis meddelat mig att han inte kommer kunna spela ikväll och detta gör att Larsson förmodligen går ner som mittback. Vem som som kommer ta Larssons plats på det defensiva mittfältet är ingen lätt fråga, Jukka är kanske bäst lämpad men tar de ut en som inte tränar? Blir intressant att se.

Träningsveckan har varit lite sådär, i tisdags var det väldigt begränsat med folk på grund av att flera seniorspelare var med i b-lags matchen. Igår fanns det enligt rapporter inga tränare på träningen och det var flera som var besvikna på detta, det var även enligt vad jag har hört ganska få personer som närvarade. Personligen undrar jag varför man aldrig låter Blackas juniorer vara med och träna med seniorerna, de är trots allt 17-18 år och jag vet flera som helt klart är tillräckligt bra för att vara med och spela med seniorerna.

Att gissa lagets startelva känns idag svårare än tidigare på säsongen. Wieselgren gjorde det mycket bra som vänsterback i andra halvlek mot Kurdiska och skulle mycket väl kunna få starta där. Ytterplatserna är det som vanligt ett getingbo, Bäckstedt, Johansson, Ojje, Ahla, Lindgren, Wieselgren samt Wall slåss om 2 platser egentligen (kan ha glömt någon). Wieselgren eller Wall kommer spela vänsterback och den andra kommer slåss om en ytterplats, därför skrev jag båda. Annars lär laget se ut som vanligt skulle jag tro.

Trots bara en b-lagsmatch samt träningen igår så finns Matte Eriksson enligt rapporter på bänken ikväll för Skärblacka. Ett välkommet tillskott för truppen.

Kimstad GoIF

Kimstad åkte på en snöplig förlust senast mot Hemgårdarna och trots att man förtjänade segern spelade man inte alls bra. Ordinarie spelare som Sama, Ogge & Vångerstrand fanns inte med och framförallt backlinjen blev lidande av detta. Ogge är fortsatt skadad har jag hört medan Sama och Vångerstrand tillkommer. Enligt Kimstadsbloggen är Matte Petersson samt Tommy Ljungström osäkra till spel och kommer testas på uppvärmingen, jag räknar dock med att de spelar. Om Tommy och Matte är friska är jag ganska säker på hur Kimstads startelva kommer se ut förutom högerbacken, jag tror man ställer upp på följande vis från höger (4-3-3). Andreas, ***, Ekeroth,  Vångerstrand, Boda, Sama, Basse, Tobbe.E, Fredrik.P, Matte.P, Tommy.Lj

En enligt mig mycket slagkraftig startelva där framförallt offensiven imponerar stort. 5/6 av de offensiva spelarna har meriter från högre divisioner och både Fredrik.P samt Basse Lindgren har spelat i div 1. Tommy Lj har vunnit skytteligan i fyran och Sama behöver väl inte någon närmare presentation?

Enligt rapporter så gjorde laget tränare Peter Ljungström två mål för b-laget i veckan och kanske sitter han själv på bänken som en joker att kasta in om det behövs i slutet?

Tyvärr kanske jag ska säga för Blackas del har jag hört att Mika inte gjort en enda träning under denna säsong och kommer alltså antagligen inte medverka i kvällens match. Vi minns alla derbyt på Krokhagen förra sommaren då Mika blev utvisad efter 35 minuter efter ca 6 psykutbrot under matchen. Skadeglädjen var total bland blackafansen och det är få gånger jag har hört så mycket skratt under en fotbollsmatch. Från Skärblackahåll snackas det fortfarande om den matchen och jag tror det kommer ta lång tid innan vi glömmer Mikas insats.

Matchen

Om Blacka ska vinna den här matchen så måste man enligt mig vara väldigt framfångsrika i offensiven. Att Kimstad förlorar Ogge i backlinjen är ett stort avbräck och Skärblacka måste utnyttja detta till fullo, Anton Bäckstedt borde enligt mig spela vänsterytter för att utnyttja sin snabbhet mot deras eventuellt bristfälliga högerback. Mitten blir som vanligt otroligt viktigt och inte minst när man möter så pass bra spelare som man gör idag. Bakåt måste Skärblacka framförallt se upp med Fredrik Peterssons snabbhet och man får heller inte låta Tommy Lj komma till bra avslutslägen.

På pappret ser det ut som en väldigt svår uppgift för Blacka men Kimstad imponerade inte alls sist och jag tror att Blacka kan ställa till det idag. Ska man lyckas måste man som sagt vara väldigt effektiva när lägena uppstår och sätta dit dem.

Jag tror Blacka vinner med 2-1, Frippen och Anton gör ett var.

Vi ses på IP Arena 19:00

Blackabloggen

Kommentarer
Postat av: Kullen Boyz

Ryktas om att juniorerna mötte seniorerna på gårdagens träning och vann med 3-2 efter en rafflande tillställning.



Det blir seger ikväll!

2011-05-27 @ 12:01:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Copyright © 2011 Skärblackabloggen. Alla rättigheter är reserverade.
Designen är gjord av Simon Josefsson